ONTHAALMODALITEITEN
De aanvraag voor hulp moet via e-mail of telefonisch worden ingediend.
Zodra de aanvraag is ingediend, wordt een afspraak gemaakt om een bezoek te brengen aan de locatie van uw keuze.
De essentiële documenten die de kandidaat moet aanleveren bij het indienen van zijn aanvraag :
- Kopie van identiteitskaart ;
- Attest van erkenning van handicap (minstens 66% erkende arbeidsongeschiktheid).
De tussenkomst van de ADL-dienst wordt individueel en in onderling overleg tussen de gebruiker en de dienst bepaald. Ze is gebaseerd op de beknopte en gedetailleerde fiches die onder de verantwoordelijkheid van de gebruiker worden ingevuld en die toelaten zijn behoeften te evalueren.
Deze evaluatie maakt het ook mogelijk om het gebruik van specifieke technische hulpmiddelen voor de persoon te bepalen.
De aanvraag kadert in een traject naar autonomie: de gebruiker moet in staat zijn zijn behoeften te bepalen en zijn verzoeken duidelijk te formuleren.
Elke gebruiker verbindt zich ertoe de bepalingen van de ondertekende dienstverleningsovereenkomst na te leven.
Gemiddeld mag zijn wekelijkse aanvraag niet minder dan 7 uur en niet meer dan 30 uur bedragen.
De gebruiker ontvangt de assistenten op een beleefde manier en formuleert zijn verzoek op een duidelijke en volledige wijze ;
Hij beheert het materiaal dat hem ter beschikking wordt gesteld door de VZW CAP FOR ANDY ADL als een goede huisvader ;
De gebruiker doet voornamelijk een beroep op de dienst voor niet-planbare, occasionele taken en verbindt zich ertoe geen handelingen te vragen die hij functioneel zelf kan uitvoeren (rekening houdend met zijn vermogen om de handeling uit te voeren, de nodige tijd en een redelijke vermoeidheid) ;
De ADL-dienst komt hoofdzakelijk tussen om bestaande diensten aan te vullen of te ondersteunen. Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om een beroep te doen op externe diensten van zijn keuze of op naasten voor handelingen die de ADL-dienst niet kan uitvoeren, met name wanneer deze wettelijk zijn voorbehouden aan specifieke beroepsgroepen, zoals medische, paramedische of therapeutische handelingen ;
De gebruiker past zijn omgeving aan om het werk van de ADL-assistent te vergemakkelijken (zoals de hoogte van het bed, de rolstoel, voldoende ruimte rondom voor hulp, ...).
Uit veiligheidsoverwegingen voor zowel de gebruiker als de assistent kan de dienst van de gebruiker verlangen bepaalde technische hulpmiddelen aan te schaffen, zoals een geschikte tillift. Het gebruik hiervan zal dan verplicht zijn voor elke transfer.
Een communicatieboekje tussen hulp- en zorgverleners wordt door de begunstigde thuis opgezet.
Elementaire hygiënemaatregelen zijn noodzakelijk om elk risico op besmetting te vermijden. Daarom moeten de gebruikers en de dienst het personeel voorzien van :
Wegwerphandschoenen ;
Schorten, indien nodig ;
Een dispenser met vloeibare zeep ;
Een schone handdoek of een dispenser met wegwerp-papier.
In geval van een besmettelijke ziekte zal de gebruiker de nodige maatregelen nemen om elk besmettingsrisico te vermijden, door de coördinator te informeren en ervoor te zorgen dat het personeel en de gebruikers beschermd worden.
Zowel de gebruikers als het personeel zullen erop toezien alles in het werk te stellen om goede hygiënische voorwaarden en een gezonde, aangename en fatsoenlijke werkomgeving te garanderen.